Writer’s block / blog / information overload

Lieve lezers,

Ik zit nu in Bryant Park, New York City, om even bij te komen van mijn learning experience. Wat een hectische weken zeg! Van Walden, via Garrisson en Poughkeepsie, Hyde Park naar Glenns Falls en via Garrison weer door naar Boston.

Nu even een weekje de toerist uithangen met vriend en collega Bart. Stiekem toch nog af en toe wat psychiatriedingetjes bezoeken (waarover in mijn volgende blog meer), kan het niet laten, maar vooral ontspanning en lol, hopelijk.

13275485_10208174692158826_1331527323_o
Respijthuis Glens Falls

Ik heb nu alle respijthuizen van PEOPLe, Inc bezocht en anderhalve week in een huis verbleven en meegewerkt. Ik heb een stuk of zes gasten mogen ontmoeten en gesproken. De meesten hebben even een time out nodig, zijn somber en/of kampen met PTSS.

In Glens Falls de driedaagse “new hire orientation” mogen volgen: veel geleerd over basishouding, elementaire normen en waarden, hoe maak je een team agreement en veel rollenspellen over situaties die zich in het verleden in de Rosehouses hebben afgespeeld. Erg leerzaam! Ook de Trauma Informed Care en Intentional Peer Support vormen een rode lijn in het werken met de gasten.

13275606_10208174710519285_2017966290_o
Demonstratie Stomp Out Stigma in Poughkeepsie.

Afgelopen zaterdag over de langste loopbrug over water ter wereld gelopen in Poughkeepsie to “stomp out stigma” met zo’n 2.000 man. Daarna door naar Boston voor het PRA congres.

PRA, Psychiatric Rehabilitation Association, is een non-profit organisatie die zich richt op groei en training van de “recovery workforce.” Ze probeert evidence based te werken met best practice-methoden. Ze zijn zeer internationaal georiënteerd en veel organisaties zijn PRA-gecertificeerd.

13282584_10208174712639338_426690856_o
Boston, op de voorgrond een bronzen geitenkop, deel uitmakend van de Chinese dierenriem, een kunstwerk van Ai Weiwei.

Het congres heeft helaas als hoofdsponsor een grote pharmaceutische firma. Wel goed en gratis eten, maar het geeft voor mij het congres toch wel een naar bijsmaakje. Desalniettemin een heel interessant congres met veel aandacht voor peer support en recovery. De hele dag door workshops, van half negen tot vijf, drie dagen lang. Veel interessante mensen: van ervaringsdeskundigen uit Israel tot psychiaters uit Nigeria.

13321276_10208174721919570_848335279_o
Bijeenkomst op PRA conferentie. Vijf panelleden, rechts psychiater en ervaringsdeskundige Daniel Fisher.

Ik ontmoet er één van mijn helden, Daniel Fisher. Na opnames in de psychiatrie besloot Daniel Fisher psychiater te worden. Dat is pas empowerment! Later richtte hij mede het National Empowerment Center op en schreef hij onder andere op de blog “Mad in America,” een must read over de Amerikaanse GGZ en de farmaceutische industrie.

Ook Steve Miccio, mijn baas voor drie maanden, begint steeds meer op een held te lijken voor mij: toen hij bij PEOPLe, Inc kwam werken kwam hij met het idee voor de Rosehouses. Na brainstormsessies met onder andere Patricia Deegan en Mary Ellen Copeland is het uiteindelijk geworden tot wat het nu is. Steve is erg goed in andere partijen overtuigen van het nut van zijn

Uitzicht vanuit mijn hotelkamer op Boston. Niet verkeerd.

Rosehouses. Zo sprak hij vorige week nog 600 psychiaters toe op het APA congres.

Veel gesproken over het opzetten van een Rosehouse in Nederland. Dat kan nog wel eens een lange tijd gaan duren, als we het goed willen doen. En wellicht moet ik nog terugkomen naar New York. Wat ik op zich niet zo heel erg vind.

Maar goed, mijn weken waren tot nu toe tot de nok toe gevuld met werk, trainingen, congressen et cetera. Normaal werk ik maar 24 uur in Nederland, maar volgens mij zit ik nu op de 70 uur per week.

13318777_10208193143140089_1592249281_n
Diner in Little Italy met PEOPLe Inc. Derde van links Steve Miccio.

Hoog tijd voor ontspanning dus, zoals ik al zei. Even geen peer support en psychiatrie voor Flootje komende dagen. Ontspannen en genieten in the Big Apple!!

11 thoughts on “Writer’s block / blog / information overload

1. Jezus gast wát een intensief programma elke keer! Wel supervet om te lezen dat je zelfs je grote voorbeeld hebt ontmoet én dat het grootste deel van je activiteiten je ook echt nieuwe feiten en inzichten aanreikt, daar doe je het voor man! Leest ook lekker weg die blogs van je, ouwe auteur. Enjoy the big apple big friend! Keep up the good work!

2. Wow flo, wat maak je een hoop mee en wat doe je eenhoop kennis op! Petje af!
    Ik hoop dat je het eenbeetje kunt onthouden en overbrengen allemaal.
    Bedankt voor je verslag en geniet van je ‘vakantie’

liefs
    Miriam

3. Goed bezig Flo.
    Erg interessant om te lezen hoe je als ervaringsdeskundige zo’n mooie bijdrage aan de psychiatrie kan leveren. Het gaat je goed af zo te lezen. Chapeau!

4. Hoi Floris,

Af en toe surf ik naar de website om te kijken of je hebt gepost. Leuk om dan iets van je te lezen. Ga er. echt even voor zitten, want je schrijft ook zo goed…..Veel plezier in NY.

Margreeth

5. Ha Floris,

Dank voor je mooie reflecties op je hectische programma!! Ik hoop dat je lekker aan het genieten bent in New York City, en dan volgende week weer aan de bak 🙂

Hèènnig an, groetjes! Sara

6. Floris, ik voel die energie als ik dat allemaal lees, wat een goeie ervaringen doen je op!
    Veel succes met het “loslaten” rijdens je vakantie!