Logo van Perceval: een bontgekleurde vogel met een bloem
Slogan: Voor Gekken, Door Gekken

De Hoofdfilm 25 september:  Julio Torres ~ Fantasmas

De eerste Hoofdfilm na de zomervakantie was gewijd aan het werk van Julio Torres, een Salvadoraans-Amerikaanse schrijver, komiek en acteur.
Julio is zowel in de serie als in het echte leven een surrealist pur sang met een volstrekt eigen zienswijze. Dat was er al in zijn onderbelichte komedieserie Los Espookys, maar ook in zijn tijd als schrijver voor Saturday Night Live, waarin hij onder meer een fameuze sketch schreef over een man (Ryan Gosling) die geobsedeerd raakt door het lettertype van de film Avatar.
In het zesdelige Fantasmas neemt Torres die eigenaardige kijk op de zaken opnieuw mee. De serie, die zich afspeelt in een retrofuturistisch, kunstmatig New York, houdt het midden tussen een komedieserie en een verzameling absurdistische sketches. Er zijn een paar rode draadjes over Julio die zijn bestaan moet bewijzen, of geobsedeerd raakt door een oester-oorbel die dezelfde vorm heeft als een van zijn moedervlekken, maar verder zijn het toch vooral de sketches die blijven hangen: krankzinnige, eigenzinnige sequenties die een geheel eigen logica hanteren. Wij bekeken de eerste aflevering van de serie: “Cookies and spaghetti”.

Daarna deelde gespreksleider Sanne van Driel diens enthousiasme voor Julio Torres en de wereld die hij creëert in een theoretisch intermezzo, waarbij de vraag ‘wat maakt Julio zo leuk, slim en grappig’ centraal stond. Antwoorden zocht Sanne in kritische cultuur theorie en queer theorie.

Sanne ging in gesprek met Anastasia de Ruyter en Chris Nelck , beiden ervaringsdeskundige kunstenaars. Anastasia had voorheen een ontbijt- en lunchrestaurant in Rotterdam, Lof der Zoetheid, en nu de Winket Deli. Daarnaast knutselt ze allerlei dingen zonder kapitalistisch winstoogmerk; van diorama’s tot artistieke nieuwsbrieven. Chris studeerde een paar maanden geleden af aan de Willem de Kooning academie in de richting Beeldende Kunst. Zijn artistieke onderzoek gaat diep in op thema’s als identiteit en openheid en hij gebruikt performance en keramiek om zich uit te drukken. Daarnaast organiseert Chris evenementen, waarbij hij de gemeenschap bevordert door middel van gedeelde culinaire ervaringen.
Het publiek (17 personen) stelde vragen en gaf feedback en zo ontstond weer een geanimeerde en warme uitwisseling.

foto van het Torpedotheater na de vertoning van een aflevering van Julio Torres met de sprekers op het podium en het publiek op de rug gezien.